Anglia (t)rendben van

Ha meg akarjuk tudni, mik lesznek a trendek a vendéglátásban, időről időre érdemes körülnézni Angliában. Ezúttal nem a csúcsgasztronómiára gondolok, inkább csak olyan kis általános vonásokra, hogy milyen könyvekből főznek a háziasszonyok, vagy mit kínálnak az angol pubok.

Ami ezúttal a legszembeötlőbb volt, hogy egymás sarkát érik a legkülönlegesebb csokoládézók. Teljes csokiőrület van országszerte, inni, enni, kenni: mindent lehet. Bonbon-üzletek, csokis szeszesitaloktól roskadozó polcú különleges édesség-boltok foglalják el az egykori Body Shopok, és pékségek helyét. Aki nem bír a kísértéssel, válogathat kedvére. Sőt még meg is kínálják a betérőket valami aktuális promóció keretében.

Csokizó

Továbbra is jellemző a környezettudatos fogyasztás és az ennek szellemében kialakított kínálati rendszer is. Leggyakrabban a delfin-barát tonhal tűnik fel: nincs olyan étterem, vagy szendvicsárus, amely ne tüntetné föl, hogy az általa használt tonhal sohasem lehet vöröstonhal (angolul kékuszonyos, „bluefin”) tonhal, amely halászási módja nem kompatibilis a delfinekkel. Ez már tényleg az a szint, amihez nehéz felnőni, vagy lesüllyedni. Titkon azért érdemes megjegyezni, hogy a vörös tonhal pazar csemege… Legfeljebb kicsit szégyenkezzünk miatta.

A másik ilyen, hogy a forgalmazott kávék már nem csak fair trade előállításúak, de egyenesen rainforest friendly-ek is, vagyis előállításukhoz nem kellett újabb területeket kihasítani az őserdőből. Csak jobbízű így a kávé. (Rendes, erős eszpresszót továbbra sem nagyon sok helyen kapni egyébként.)

Egyre gyakoribb, hogy a pubok mértékadó borkínálattal rendelkeznek. Ráadásul nem csak a kínálat feltűnő, hanem a pubon belüli reklámhordozók száma is. Minden lehetséges „POS” (point of sale) eszközzel nyomatják a borokat, akciók bátorítanak a fogyasztásra. Nyilván a borokon próbálják behozni a dohánytilalom miatti veszteségeket. A borokat egyébként 1.75-ös kispohárban és 2.5-ös nagypohárban lehet kapni, a sörökhöz képest aranyáron. Az üzletekben pedig elárasztják a sorokat a habzóborok és a pezsgők, de ez mondjuk lehet a nyári hőség sajátossága is.

A szakácskönyv fronton a legkülönlegesebb az AGA főzés volt, ez egy nagyon hagyományos tűzhely, amely ezek szerint kezd ismét divatba lendülni, Ezek azok a sokfiókos tűzhelyek, amelyeket bájos képeskönyvekből ismerhetőnk, amin a jóságos nagymamó épp narancsmarmalade-ot kotyvaszt rajta/benne.

Volt sokkoló élmény is. Egy kis dobozos shiraz. Viszont azóta voltam hazai Tescoban is, és 237 forintért árulják a literes (!) spanyol bort, tetrapackos kiszerelésben. Mi is trendben vagyunk…

Kép: Evelyn Simak

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>