Feketék diadalmenetben

Alighanem reflektálni muszáj arra az elementáris erejű gasztronómiai trendre, amely az utóbbi évtizedben teljesedett ki.

Jelesül a feketekávé mindent elsöprő térhódításáról kell szót ejtenünk. Joggal merülhet fel, hogy kávét már évszázadok (sőt, egyes népcsoportok esetében évezredek) óta fogyaszt az emberiség, a kávé népszerűsége tulajdonképpen kitartóan és egyenletesen növekszik. Az utóbbi évtized azonban – megítélésem szerint – jelentős áttörést hozott kávéfronton. Mindebben szerepet játszik a kávé műfajban óriási lehetőséget felfedező marketinges szakma, és a velük karöltve haladó termékfejlesztő csoportok.

Barista retro

Kezdjük talán a legkézenfekvőbb újdonsággal, a baristákkal. Ők azok a “képzett” szakemberek, akiket manapság fancy bárokban, éttermekben és szállodákban alkalmaznak kizárólag a kávék és kávé alapú italok elkészítésére. Hiába, külön szakma, tanulni kell, amire egyébként immár hazai közegben is módunk mutatkozik speciális tanfolyamok keretében. Hadd éljek azonban a gyanúperrel, hogy a baristává nem kiképzett báros kisasszonyok is kiváló kávét tudnak készíteni megfelelő nyomással bíró, és megfelelő alapanyogokból dolgozó kávéfőzőgépek esetében. A kávéalapú koktélok és a rafináltabb kávétípusok vonatkozásában sem hiszem, hogy szükséges a speciális szaktudás, de hát az értékesítés növeléséhez valamivel ki kell emelni a kávét a többi italféleség közül.

Erősen kampányízű az az újszerű megközelítés is, amely szerint a kávéhoz ugyanúgy lehet ételeket párosítani, mint ahogy ezt már a borok esetében megszoktuk. Jó párosítással állítólag mind a kávé, mind a hozzá fogyasztott étel jobban esik, jobban előjönnek, érvényesülnek ízei. A vendéglátásban egyre több kísérlet zajlik arra, hogy ilyen nagyszerű párosításokat találjanak meg, és kínálják ezeket a vendégeknek. Az előnyök között a nagyobb ügyfél-elégedettség, a visszatérő vendégek és magasabb bevételek egyaránt szerepelnek.

Szakértők szerint a megfelelő párosítások megtalálása a kávé mélyebb ismeretét követeli meg annál, minthogy az ember pusztán a pörköltség mértékét tudja megkülönböztetni. Fel kell ismerni olyan egyéb tényezőket is, mint amilyen az aroma, a savasság, a testesség és az ízek, nem megfeledkezve természetesen a termőhely sajátosságairól és a pörköltség mértékéről sem. Ezek pontos hatásmechanizmusáról bővebben talán majd máskor.

A kávéőrület a legnagyobb üzletet jelenleg az Egyesült Államokban gerjeszti. Itt az elvihető (“To go”) kávék kapcsán már hulladékkalkulálót is üzemeltet egy honlap, aminek segítségével kiszámolhatjuk, hogy kávéfogyasztásunk intenzitása mellett milyen mértékben terheljük meg szeretett bolygónkat. De nem lenne Amerika, ha erre válaszul nem alkották volna meg azt az eldobható kávéspoharat, amely már nem a megszokott filmréteggel van kibélelve belül, és így maradéktalanul környezetbarát módon lebomlik, felszámolódik az eldobás után.

Szót kell ejtenünk a fair trade intézményéről is, ami szép és becsületes dolog, emellett fellendíti a kávéeladásokat is. A fair trade, vagy méltányos kereskedelem lényege, hogy a fogyasztói értékesítési árból garantáltan méltányos mértékben részesül a harmadik világbeli termelő, vagyis rabszolga munka helyett immár valóban pénzt is lát a nagy tételben eladott termékek után.

A fenti trendeken túl természetesen az újabbnál újabb termékek kidolgozása, piacra dobása jelenti a legnagyobb értékesítési volumennövekedést. Ízelítőül néhány példa:

Az Ugly Mug Coffee Company („Ronda bögre” kávévállalat) és az Elvis Presley nevével fémjelzett termékek jogaival rendelkező Elvis Presley Enterprises vállalat közös termékekkel készül a kávés piacra lépni. A korlátozott mennyiségben elérhető „Elvis kávékeverékeket” négyféle típusban lehet majd kapni. A keverékek Santa Baby, Blue Christmas, Love Me Tender és Silent Night (ez utóbbi a koffeinmentes verzió…) fantázianéven lesznek kaphatóak.

A PepsiCo kávé ízesítésű kólát dobott piacra Pepsi Max Cino elnevezéssel. Amerikában pedig már minden polcot elárasztanak a kávéalapú készitalok (RTD- ready to drink), amelyek a világ minden ízében kaphatóak, és természetesen megtalálhatóak a koffeinmentes és a bio változatok is.

Egy italgyártó cég olyan újítással lépett piacra, amelynek segítségével speciális kávéfőző berendezés nélkül is könnyűszerrel készíthető el a café latte, vagyis a hosszú tejeskávé. Az újítás egy olyan dobozos kávékoncentrátum, amelyet tejjel hígítva és a mikrohullámú sütőben felmelegítve az eredetivel közel azonos minőségű café latte készíthető.

A Proctor & Gamble piacra dobta Amerika első „gyomorbarát” kávéját. A cég szerint 35-40 millió lehet azon amerikaiak száma, akik gyomorpanaszaik miatt csökkentették a kávéfogyasztásukat, vagy akár fel is hagytak vele. A cég állítása szerint attól lesz gyomorbarát a kávé, hogy a speciálisan kiválogatott kávészemeket gondosan ellenőrzött eljárással pörkölik, és amint a kávészemek elérnek egy bizonyos színt, azonnal le is állítják a folyamatot. A Folgers Simply Smooth néven futó kávét közepesen-pörkölt és koffeinmentes változatban árusítják Amerikában idén május óta.

Szóval, a kávé sorsa jó hosszú időre biztosítva van, és ez így is van rendjén. A kávé nagyon finom és hasznos dolog, csak nem kell minden új, némely esetben felületes marketing-ötletet elhinni, és nem kell túlzott őrületet kelteni a feketék körül. Elvannak azok magukban is.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>